Kampen om uppmärksamheten hårdnar

Är du verksam med kommunikation, information, reklam, etc, så vet du att det som var mediaförutsättningar i Sverige 1985 var ungefär desamma som 1925…

Men sedan har förändringen gått allt fortare. Förr spillde man budskap lite hur som helst. Nu är det målmedvetenhet, klarsynthet och insikt i nya mediabetéenden som gäller. Kampen om uppmärksamheten ökar, och det är bara de klokaste som vinner genom att göra rätt.

Varje individ översköljs av krav på uppmärksamhet. Man kan säga att 11 miljoner bokstäver (bitar i dataspråk) varje sekund längtar efter att tillhöra de maximalt möjliga 16 (!) bitar som kan hållas aktuella i en mottagares medvetande och leda till handling.

Behöver man säga mer om hur viktigt det är att välja en lämplig partner för att åstadkomma kreativa, attraktiva och effektiva budskap och sända dem via rätt kanaler? Det handlar om att tänka rätt för att bli bäst i sin omvärldskommunikation.

Webproduktion: Alexander Lindqvist • Copyright © Massmedia Reklam